|
ŻEGLARSTWO
LODOWE - HISTORIA
Żeglarstwo
lodowe powstało w Holandii i znane jest już od wczesnych lat XVIIw.
Pierwsze ślizgi służyły do transportu ludzi i ładunków. W drugiej połowie
XVIIIw wraz z emigrantami holendrskimi ślizg lodowy pojawił się w Ameryce.
Nad rzeką Hudson w 1790r zbudowano prawdopodobnie pierwszy ślizg rekreacyjny,
a 70 lat później powstał pierwszy klub zrzeszający żeglarzy lodowych. W
Europie żeglarstwo lodowe najbardziej rozwinęło się w krajach bałtyckich
i w Rosji. W stoczni admiralicji w Petersburgu zbudowano ślizg, który mógł
zabierać 12 osób i rozwijał prędkość do 60km/h. W 1882r odbyły się pierwsze
regaty bojerowe w Ujściu Newy, na dystansie 84km. W 1928r została założona
Europejska Unia Żeglarstwa Lodowego, do której należały Niemcy, Litwa,
Łotwa i Estonia. W 1935 roku obok Austrii i Holandii dołączyła do unii
także Polska.
Na
Mazurach (dawniej Prusy Wschodnie) żeglarstwo lodowe rozkwitło w latach
międzywojennych. Niezwykle popularnym w tamtych czasach ślizgiem był Monotyp
XV konstrukcji Estończyka Erika von Holsta z 1931r. Bojer posiadał
piętnastometrowy żagiel, miał płozę skrętną zamocowaną z tyłu i mógł zabierać
dwie osoby. Monotypa XV można spotkać na mazurskich jeziorach do chwili
obecnej. W 1949r w Giżycku uruchomiono produkcję ślizgów Monotyp XV. W
roku 1951 także w Giżycku odbyły się pierwsze Bojerowe Mistrzostwa Polski.
Jeden
z ostatnich Monotypów XV na Mazurach - j. Niegocin
W
latach sześćdziesiątych XX w na Mazurach zaczął dominować pochodzący z
USA ślizg DN. Nazwa pochodzi od tytułu gazety
Detroit News, w której ogłoszono konkurs na najlepszy bojer rekreacyjny.
W 1972 roku Monotypy wystartowały po raz ostatni, bowiem zainteresowania
żeglarzy skierowały się ku śligowi DN. Jest to obecnie najpopularniejszy
typ bojera w Polsce, a także na świecie. Posiada ok. 6 metrów kwadratowych
żagla oraz płozę sterującą na dziobie. Sportowe wersje tego ślizgu osiągają
prędkości znacznie przekraczające 100km/h.
Najpopulaniejszy bojer na
świecie - DN - 60 - j. Niegocin
Małe
ślizgi wcale nie żeglują wolniej niż duże - jednak przy pogorszeniu się
warunków lodowych tracą swoje dobre właściwości, nie mogąc przebić się
przez zaspy, podczas gdy duże bojery żeglują gdyż ich płozownice przechodzą
ponad śniegiem.
Polscy
żeglarzy lodowi należą do najlepszych na świecie. Wielu z nich ma swoje
korzenie właśnie na Mazurach.
Gdy nie ma wiatru - można
go sobie wytworzyć - j. Śniardwy
|
|